Yogiskt | Metta-meditation!
16919
post-template-default,single,single-post,postid-16919,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,boxed, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Metta-meditation!

Yoga med Yogiskt.

Metta-meditation!

 

Metta bhavana!

Metta betyder kärleksfull vänlighet (loving kindness) och bhavana är kanske det ord som kommer närmast vårt ord ”meditation” och det betyder ”odlandet eller kultiverandet av”.  Alltså odlandet av kärleksfullvänlighet.

Metta-meditationer stärker vår empati, ökar vår trygghet, fridfullhet och behagliga känslor inom oss. Och det ökar vårt välbefinnande vilket i sin tur gör oss lyckligare och mer harmoniska. Och det i sin tur gör våra relationer härligare och våra konflikter färre och lättare att lösa. Det finns det till och med vetenskapliga bevis för.

Man kan göra en metta bhavana på lite olika sätt och här kommer en enkel variant på:

Sätt dig eller lägg dig bekvämt. Slut ögonen. Ta några minuter till att slappna av. Ta långa djupa andetag.

Fokusera på dig själv. Upprepa 3 gånger högt eller tyst för dig själv:

  • Må jag vara lycklig
  • Må jag vara fridfull
  • Må jag vara fylld av kärlek

Välj en person du verkligen tycker om. Visualisera personen framför dig. Upprepa med innerlighet 3 gånger högt eller tyst för dig själv:

  • Må du vara lycklig
  • Må du vara fridfull
  • Må du vara fylld av kärlek

Välj en person du är neutral inför, dvs inte känner så väl. Visualisera personen framför dig. Upprepa med innerlighet  3 gånger högt eller tyst för dig själv:

  • Må du vara lycklig
  • Må du vara fridfull
  • Må du vara fylld av kärlek

Välj en person du har svårt för. Visualisera personen framför dig. . Upprepa med innerlighet 3 gånger högt eller tyst för dig själv:

  • Må du vara lycklig
  • Må du vara fridfull
  • Må du vara fylld av kärlek

Fokusera på alla er tillsammans, eller mer generellt; alla tillsammans. Visualisera er framför dig. Upprepa med innerlighet 3 gånger högt eller tyst för dig själv:

  • Må vi vara lyckliga
  • Må vi vara fridfulla
  • Må vi vara fyllda av kärlek

 

Metta är en meditation man kan göra lite närsomhelst faktiskt – man kan till och med använda den som en affirmation. Testa till exempel tyst metta om du har en konflikt eller meningskiljaktighet med någon.

Prova gärna hemma. Ofta!

Med värme/Cecilia

 

 

 

Tags:
,
2 Comments
  • Erika
    Posted at 12:30h, 10 augusti Svara

    Provade precis, spännande!

    • Cecilia Humble
      Posted at 14:16h, 10 augusti Svara

      Vad kul! Om du kör den över lite längre tid får du gärna berätta om effekterna. Med massor av värme/Cecilia

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.