Yogiskt | Avsnitt 70: Topp tunnor. Arg, argare, argast!
16455
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-16455,ajax_fade,page_not_loaded,boxed, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Avsnitt 70: Topp tunnor. Arg, argare, argast!

Avsnitt 70: Topp tunnor. Arg, argare, argast!

Arg, argare, argast! Hur har vi det med ilskan? Dagens Yogiskt handlar om ilska (vår egen och andras), hur vi kan hantera den yogiskt och om att prioritera att brandsläckning över att jaga den som tänt på. Avsnittet inspirerades av Sanna Ehdins intressanta blogginlägg om kvinnor & aggressivitet. 10 djupa andetag – så, nu är vi redo!
Tips för att hantera ilska:

 

Några andra tips när ilskan kommer ångande:

  • Fokusera på andning och att sakta ner tempot
  • Pausa. Ta en time out och prata senare.
  • Ta hand om ilskan i enrum – ta den på allvar, visa empati och gå till botten med vad som gjort dig arg
  • Välj ett fredligt språk – kommunicera för att bli förstådd och för en bättre morgondag
  • Lär dig mer (varningssignaler, triggers, reaktionsmönster mm) och förbered dig för utmanande situationer
  • Sov ordentligt, ät väl, träna ofta och meditera!
  • Minska din allmänna stressnivå – genom att ta bort aktiviteter och ägna tid åt återhämtning.
  • Träna på empati – för dig själv och andra.

 

Yogiskts sommarutmaning – fortsätter!

Vill du vara med i vår sommarutmaning och göra samma yogapass i 40 dagar? Vi tänkte köra ett lagom skönt kundaliniyogapass för intuition och kreativitet och vill du hänga på så är det så här enkelt. Är du osäker på hur ställningarna utförs, finns en film till varje. Inte med oss dock, men med andra sköna yogalärare.

Kriya för intuition och kreativitet

  1. Stretch pose med eldandning 3 minuter
  2. Stolen med eldandning 3 minuter
  3. Grodan 54 gånger (eller 26 om det känns mer lagom)
  4. Broställningen med eldandning 3 minuter
  5. Kamelen med eldandning 3 minuter
  6. Sat Kriya 3 minuter.
  7. Vila – minst 5 minuter

 

Meditation

Om du inte orkar fulla tiderna, anpassa. Vid mens  – skippa eldandningen och kör långa djupa andetag istället.

 

Yogisk skönlitteratur:

Köp gärna Oscar von Seths fina ”Snö som föll i fjol” – direkt från oscarvonseth.com och ange koden ”yogisktrabatt” så får du 20 kr rabatt!