Yogiskt | Create Self-Love – Skapa självkärlek med yogans hjälp
16848
post-template-default,single,single-post,postid-16848,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,boxed, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,,qode-theme-ver-10.0,bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Create Self-Love – Skapa självkärlek med yogans hjälp

Create Self-Love – Skapa självkärlek med yogans hjälp

Skapa självkärlek – Create Self-Love

Här kommer den, Jennys favoritkriya just nu. Som hon utmanat sig själv med att göra i 1000 dagar. Prova gärna du också, och lugn, du behöver inte göra så många dagar. Men kanske 11 dagar i sträck? Se om du gillar den du också. : )

Tona in med Ong Namo Guru Dev Namo.

Yogiskt - en podd om yoga och meditation

Del 1

Den första delen kallas Reverse Adi Shakti Kriya. Här sitter du och ger dig själv kärlek, välsignar dig själv, mentalt och hypnotiskt. Den här självkärleksduschen är till för att påverka och justera ditt magnetfält. Det sägs att om det gör ont att göra den här delen, så har du mycket ilska i kroppen. Om det börjar göra ont efter 5 minuter sägs det vara ett tecken på att du bör äta bättre. Smaken i munnen kommer ändras under övningen om du andas på rätt sätt.

Ställning: Sitt i lätt meditationsställning med rak rygg och håll höger handflata 1 decimeter ovanför huvudet. Handflatan är riktad neråt och välsignar dig. Den vänstra armbågen är böjd och överarmen är nära bröstkorgen. Den vänstra handen är riktad framåt som om du välsignade hela världen.

Ögon: Blunda och fokusera på en punkt mitt på hakan.

Andning: Andas långa, långsamma och djupa andetag med en känsla av självkärlek. Försök få till one-minute-breath: andas in 20 sekunder, håll andan i 20 sekunder, andas ut i 20 sekunder. Om det är för svårt kär 5-5-5 eller 10-10-10.

Tid: Fortsätt i 11 minuter. Andas sen in och gå sakta över till del 2.

Yogiskt - en podd om yoga och meditation

Del 2

Den här övningen gör gott för allt mellan nacke och navel. Den stärker och öppnar upp hjärtat.

Ställning: Sträck ut armarna rakt framför dig, parallella med golvet, handflatorna riktade neråt. Sträck ut till max.

Ögon: Blunda och fokusera på punkten i mitten av hakan.

Andas: Andningen är långsam och djup.

Tid: Fortsätt i 3 minuter. Andas sen in djupt och gå försiktigt och långsamt in i del 3.

Yogiskt - en podd om yoga och meditation

Del 3

Del 3

Ställning: Sträck armarna upp med handlflatorna framåt. Helt raka armar.

Ögon: Blunda och fokusera på punkten i mitten av hakan.

Andning: Fortsatt långa djupa andetag.

Tid: Fortsätt i 3 minuter.

För att avsluta: Andas in, håll andan i 10 sekunder medan du sträcker upp armarna rakt upp, nästan så du lyfter från mattan och spänn hela kroppen. Anda ut. Upprepa två gånger. Avsluta med att sjunga tre Sat Nam.

Yogi Bhajan kommentar: ”Kan du avvara 17 minuter till dig själv per dygn? Den här meditationen kan fullständigt förändra dig från inifrån och ut. Den gör dig medveten om dig själv, ger dig erfarenhet om dig själv och ger dig självkärlek och då kan du älska alla andra. Du blir hel.”

 

2 Comments
  • Lisa Eklund
    Posted at 14:49h, 18 januari Svara

    Tack för bilder och intstruktioner, jag ska testa! Men jag undrar, är det bäst att koncentrera sig på en meditationsutmaning i taget? Jag gör Kirtan Kriya nu, har hållt på ca en vecka, ”kan” man köra båda efter varandra eller får man inte lika bra effekt då? Är det bättre att dela upp dem över dagen eller ska jag köra elva dagar med ena och sen elva med andra? Undrar en kanske för osäker nybörjare 🙂

    • Cecilia Humble
      Posted at 15:28h, 01 februari Svara

      Hej Lisa!
      Vad kul att du kör utmaningarna. Jag gillar att dela upp dem – mycket för att jag gillar känslan av hur en meditation sas integreras i kroppen efter jag gjort men jag tycker att det beror på vilka meditationer det handlar om – tex kan jag göra en meditation som Aerobic Capacity & Lung Efficiency före Kirtan eftersom de är så olika – den ena har ett mer fysiskt syfte och den andra jobbar så mycket på energiflödet. Men det är mycket min personliga uppfattning. Man kan dock köra dem efter varandra. Testa och se hur det känns för dig. Och berätta gärna om det!
      Kram. Sat Nam/Cecilia

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.