Yogiskt | Lugna hjärtat – vår favoritmeditation
16818
post-template-default,single,single-post,postid-16818,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,boxed, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,,qode-theme-ver-10.0,bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Lugna hjärtat – vår favoritmeditation

Lugna hjärtat – vår favoritmeditation

På engelska heter den ”Meditation for a Calm Heart” och redan när vi gick vår yogalärarutbildning fick vi den i hemläxa att göra varje dag under lång tid. Sedan dess har den varit en återkommande meditation i våra liv, och lite kul är det, för vi gillar inte alltid samma slags meditationer och yogapass, men den här den gillar vi båda. I podden har vi pratat om den många gånger och nu tar vi upp den igen. Vad har den för effekter: jo, den tar bort oro och ger lugn och mental skärpa. Ja, vem vill inte känna de effekterna?

Yogiskt - en podd om yoga och meditation

Cecilia gör sig redo för lugna hjärtats meditation.

Gör så här:

Börja med att tona in med Ong Namo Guru Dev Namo. Tre gånger.

Sitt i lätt meditationsställning med lätt indragen haka. Lägg vänster hand mitt på bröstet, fingrarna är parallela med mattan och pekar åt höger.

Sätt ihop tumme och pekfinger med höger hand (gyan mudra). Låt höger hand vara vid sidan av kroppen (ungefär som om du skulle svära en ed). Handflatan är riktad framåt, och fingrarna som inte är i gyan mudra pekar rakt upp. Armbågen är avslappnad.

Blunda eller låt ögonen vara 1/10 öppna.

Andning: Andas in långsamt genom näsan, håll andan inne och låt bröstet lyftas upp. Håll andan så länge som är möjligt, andas ut långsamt och fullständigt. Låt andan vara ute så länge som möjligt innan du andas in igen. Fortsatt denna andning i minst 3 minuter. Eller 11 minuter.

Avsluta med att andas in och andas ut kraftfullt, tre gånger.

Tona sen ut med tre Sat Nam.

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.