Yogiskt | SANKALPA 2019
17120
post-template-default,single,single-post,postid-17120,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,boxed, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,,qode-theme-ver-10.0,bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

SANKALPA 2019

SANKALPA 2019

Nytt år, nya möjligheter. Vi är många som går in i ett nytt år med önskan att det ska för något nytt med sig. Vi också. Vi har pratat i våra senaste poddavsnitt om att sätta en sankalpa för 2019. Sankalpa är en djup yogisk intention som är rotad i hjärtat. En otroligt kraftfull praktik när vi vill förändra eller förbättra ett beteende, en ovana, vårt tankesätt, personlighet eller livsstil – och när vi vill uppnå något. Med en sankalpa kommer vi i kontakt med det gudomliga i oss själva.

Traditionella nyårslöften bygger ofta på att vi med viljekraft ska åstadkomma en förändring och visst kan det vara bra – men en sankalpa går djupare och lutar sig på en mycket starkare drivkraft – vår egen sanning, egen innersta önskan om hur vi vill leva våra liv. En sankalpa funkar som en drivrutin som när den är förankrad i oss, finns med och påverkar alla våra beslut – medvetet eller omedvetet.

Kalpa betyder löfte, en norm eller en måttstock att följa framför alla andra normer eller måttstockar. Något som utvecklas över tid. San handlar om kopplingen till den högsta sanningen, till vårt hjärtas innersta önskan. Sankalpa är alltså ett åtagande som grundas i och stödjer vår egen högsta sanning. Man kan också beskriva sankalpa som ett tillstånd av klarhet, fokus, riktning, meningsfullhet och energi. Sankalpa frigör enormt mycket energi utan enormt mycket ansträngning; det är nyårslöftet bortom alla nyårslöften!

Idén om sankalpa bygger också på den yogiska tanken om att människan är både en skapelse och en skapare. Att vi genom bli medvetna, rikta vår energi och uppmärksamhet kan manifestera och skapa i våra egna liv. Samtidigt som det kan tyckas magiskt och mystiskt så är det också naturligt på samma sätt som vi kan alstra barn, läka sår eller skriva en bok. Vi kan levandegöra det som finns inom oss.

Hur hittar vi då vår sankalpa? Ibland vet vi instinktivt vad det är, ibland behöver vi lite tid. Här kommer några idéer om hur vi kan inleda vår väg mot sankalpa.

Nu låter det som om det tar väldigt lång tid och det behöver det inte göra. Medveten närvaro är dock en bra ide! Är vi inte säkra kan det här vara en väg fram:

  • Titta och lyssna inåt. Vad säger den tysta, mjuka rösten i hjärtat? Vilka bilder dyker upp? För att skilja på våra inre motstånd, vårt färgade tänkande och självbegränsningar från vårt hjärtas röst kan vi använda våra känslor: hur får våra potentiella löften oss att känna? Och varifrån kommer de? Känns de ångestladdade eller inspirerande? Kommer de främst från huvudet eller springer de ur hjärtat?
  • Meditera och fundera.Skriv kort ned tankar.

 

Den här processen är inte nödvändig men kan kännas skön. Vi kan nämligen gå direkt på Yoga Nidra. Men vi återkommer till vad Yoga Nidra är och hur vi utövar det.

Eftersom en sankalpa inte grundas i viljekraft både formulerar vi en sankalpa lite annorlunda än ett vanligt nyårslöfte – även om de i grunden kan handla om samma sak.  En sankalpa liknar inte en begäran eller en bön om något – det är mer som ett faktum, en sanning. Det finns två sorters sankalpa:

  • Innerlig önskan: ett påstående, en sanning om visar din sanna natur: jag är närvaro/skönhet/harmoni. De pekar vårt sinne i den riktning vi vill ha i livet
  • Mål på vägen: ett mål som formulerar hur vi behöver rikta vår energi och påverkar våra dagliga beslut, för att ta oss fram på vägen till att leva vår sanning..

Ett vanligt nyårslöfte börjar ofta med “jag ska” som exempel kan vi ta: “jag ska börja träna”, “jag ska sluta stressa” (båda är exempel på mål) eller “jag ska bli mer harmonisk” (mer av en innerlig önskan). Om vi skulle formulera sankalpa på dem skulle de kunna se ut såhär:

  • Jag ska börja träna: Jag tar bästa möjliga hand om mig själv/ Jag prioriterar min hälsa/Jag är hälsa. Jag rör på mig regelbundet. Hälsa och rörelse är självklart för mig.
  • Jag ska sluta stressa: Jag tar bästa möjliga hand om mig själv/Lugnet finns naturligt i mig/En sak i taget med djupa andetag.
  • Jag ska bli mer harmonisk: Jag är fridfull/Jag lever i harmoni och avslappning/Harmoni omger mig/Harmoni, ljus, närvaro

Som vi kan se finns det massor av varianter – det jag vill visa är att det handlar om öppna, lättillgängliga och positiva budskap eller ord. För det kan också komma ner till ett enda ord, som tex “andas”. Ska jag ett råd är det att välja ord som appellerar till det bästa och det sannaste inom oss.

Så till det här med Yoga Nidra som är så intimt förknippat med Sankalpa. Ofta säger man att att syftet med yoga nidra är att inse sin sankalpa. Oavsett om det är så eller inte, så är Yoga Nidra vägen till att förankra sin sankalpa på djupet. Yoga Nidra är en vaken yogisk meditativ sömn. Den tar vi oss in i genom en guidad meditation.

I Yoga Nidra tar vi oss till det fantastiska avslappnade skymningstillståndet mellan vakenhet och sömn – det sk alfatillståndet. Om vi utövar Yoga Nidra höjer vi dopaminhalten i hjärnan. Dopamin är som bekant en av våra viktigaste signalsubstanser och det styr hjärnans belöningssystem men är också finns också våra kroppars system för glädje, entusiasm, motivation och annat. Forskning visar om vi utövar Yoga Nidra regelbundet så får vi en lägre stressnivå. Det beror på att vårt sympatiska nervsystem (fly eller fäkta) blir mindre aktivt och det gör att Yoga Nidra faktiskt är mer effektivt än en tupplur.

Så i Yoga Nidra planterar vi vår sankalpa som vore det ett frö som med omsorg kan se växa fram under året som går. Omsorgen består av att ge fröet näring och vatten – framförallt genom att ständigt återkomma till det. Vi kan bära det med oss, läsa orden, meditera och använda det som intention i vår praktik. Where our attention goes, energy flows heter det ju.

Med lite tid kommer våra handlingar, ibland nästan omärkligt att börja linjera med vår intention.

 

Keep up and you will be kept up sa Yogi Bhajan. Do your practice and all is coming sa Sri Pattabhi Jois. Båda hade så rätt.

 

No Comments

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.