Yogiskt | Kirtan Kriya – så här gör man!
16836
post-template-default,single,single-post,postid-16836,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,boxed, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,,qode-theme-ver-10.0,bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Kirtan Kriya – så här gör man!

Kirtan Kriya – så här gör man!

Dags för en härlig 11-dagars utmaning. Som du självklart kan göra hur länge du vill. Många känner redan till Kirtan kriya, men om det är något helt nytt för dig, så ska vi här förklara hur man gör.

Kirtan Kriya

Sitt i lätt meditationsställning, avslappnad och med ryggen rak. Dra in hakan en halv centimeter och känn hur ryggen rätas ut ännu lite mer.

Slut ögonen. Sätt handflatorna mot varandra, tummarna i höjd med bröstbenet. Gnugga dem mot varandra några gånger. Andas ett par långa djupa andetag. Tona in genom att sjunga mantrat  Ong Namo Guru Dev Namo. 3 gånger

Kirtan kriya med Yogiskt.

Jenny är redo för Kirtan Kriya!

Mudra: Håll händerna i Gyan mudra – alltså tumme mot pekfinger. Sträck lätt i armbågslederna.

Fokus: Ögonen slutna men fokuserade i tredje ögat

Mantra: SA TA NA MA

  • SA: Tryck pekfingret mot tummen – Jupiter
  • TA: Tryck långfingret mot tummen – Saturnus
  • NA: tryck ringfingret mot tummen – Solen
  • MA: tryck lillfingret mot tummen – Merkurius

Varje tryck är tydligt och bestämt.

Kirtan Kriya med YogisktKirtan kriya med Yogiskt Kirtan kriya med Yogiskt Kirtan kriya med Yogiskt

 

Mantrat sjungs i medvetandes tre språk

  • Mänskligt: normal eller hög röst (världen)
  • Kärlekens: stark viskning (längtan att få höra till)
  • Gudomligt: tyst, mental vibration (det eviga, oändliga)

 

 

 

 

Tidsåtgång: Börja kriyan med att sjunga mantrat SA-TA-NA-MA med normal röst i 5 minuter, viska sedan i 5 minuter, vibrera mantrat mentalt och tyst i 10 minuter. Återgå sedan till att viska det i 5 minuter och till sist sjunga det i 5 minuter. Varje repetition av mantrat tar ca 3-4 sekunder.

Den här sekvensen tar 30 minuter man kan både minska och öka på den totala tiden – bara man behåller proportionerna.

  • 6 minuter: 1 min normal röst, 1 min viskning, 2 min mental vibration, 1 min viskning, 1 min normal röst
  • 12 minuter:2 min normal röst, 2 min viskning, 4 min mental vibration, 2 min viskning, 2 min normal röst

Avslut: Avsluta med att hålla armarna upp ovanför huvudet och spreta med fingrarna. Skaka sedan armar och händer och låt energin cirkulera. Andas in och andas ut 3 ggr. Slappna av.

Ligg ner på din matta och vila med armarna längs sidorna. Låt handflatorna vändas upp och blunda. Om det känns bekvämare kan du ha benen böjda.

Och avsluta med att sjunga mantrat Sat Nam tre gånger.

 

Cecilia & Jenny: Den här meditationen har vi gjort många gånger och olika omgångar. Som mest i 40 dagar. Man kan uppleva den på många olika sätt  men oavsett hur så är det en kraftfull kriya och man känner den i hela kroppen; energimässigt, tankemässigt och känslomässigt. Den är fantastisk för att bryta mönster och skapa förändring!

Vi tänkte att den skulle passa i början av året.

Yogi Bhajan menar att den skapar mental balans och att vibrera varje fingertopp mot tummen påverkar de elektriska polerna i kropp och hjärna; pekfingret och ringfingret är ”negativa i förhållande till de andra fingrarna och att låta fingertopparna systematiskt pressas mot varandra skapar en balans i vårt elektromagnetiska fält – vår projektion – i  vår aura.

YB kallar den här kriyan både för en konst och en vetenskap. Konst för att den formar vårt medvetande och raffinerar upplevelser och insikter. En vetenskap för att dess resultat har testats och verifierats. Därför används bland annat på används Alzheimer patienter.

Meditationer är kodade i den meningen att de skapar vissa reaktioner i våra sinnen – det är därför viktigt att göra Kirtan Kriya korrekt.

Varje cykel av mantrat tar ca 3-4 sekunder och återspeglar vad som kallas skapelsens cykel: från det oändliga kommer det liv. Efter liv kommer död eller förändring. Efter död kommer återfödelse till glädje för det oändliga som leder till liv och så fortsätter det.

 

 

Mantrat består av de 5 primala ljuden PANJ SHABD. S T N M A

  • SAA: det eviga, oändliga,  kosmos, början på allt.
  • TAA: liv, existens
  • NAA: död, förändring, transformation
  • MAA: återfödelse

Varje gång en mudra stängs – alltså då ett finger trycks mot tummen – befäster egot effekten av mudran i vårt medvetande:

  • Gyan Mudra: kunskap
  • Shuni Mudra: visdom, intelligens, tålamod
  • Surya Mudra: vitalitet, livsenergi
  • Buddhi Mudra:  förmåga att kommunicera

 

 

Berätta gärna hur det går för er fina yogisar!

 

10 Comments
  • Tanja
    Posted at 17:21h, 05 januari Svara

    En snabb fråga, tiderna? Hur håller man koll på dom? Så man byter efter rätt intervall.

    • Jenny Andersson
      Posted at 17:13h, 17 januari Svara

      Hej, ursäkta sent svar. En timer, eller använd musik där du hör på musiken när det är dags att byta. Sök på Spotiy efter Kirtan Kriya. Lycka till.

  • Karin persson
    Posted at 12:29h, 09 januari Svara

    Hej! Antar utmaningen! Vilken musik använder ni till 12 resp 30 min Kirtan kriya?

    • Cecilia Humble
      Posted at 15:33h, 01 februari Svara

      Hej Karin,
      Åh vad roligt!
      Jag använder oftast Nirinjan Kaurs två versioner av Kirtan Kriya-musik -en för 12 min och för 30 min.
      Berätta gärna hur det går!
      Kram. Sat Nam/Cecilia

  • Therése Sjunnevik
    Posted at 11:59h, 21 januari Svara

    Jag gjorde det. Nästa utmaning blir Kriya for self love 🤗

    • Cecilia Humble
      Posted at 15:21h, 01 februari Svara

      Hej dig, Therése!
      Jenny kör Kriya for Self Love as we speak. Jag börjar med den till våren eller till sommaren. Berätta gärna vad du tycker om den när du kommit en bit på väg in i den.
      Kram/Cecilia

  • Git-Mari Göransson
    Posted at 22:58h, 05 april Svara

    Hej!
    Jag antar utmaningen, om än det är nu. En fråga, när på dagen är den bäst att göra 🙏

    • Jenny Andersson
      Posted at 07:38h, 06 april Svara

      Hej!Vad kul att du är på. Det finns egentligen ingen tidpunkt som är bäst. Att göra någon form av yoga på morgonen är ju väldigt bra, för du ”sätter energin”, dvs gör dig redo för din dag. Men just Kirtan Kriya kan vara väldigt skön att göra på kvällen. Men välj en tid när du själv har gott om tid. Eller prova dig fram! Lycka till.

  • Karin Angren
    Posted at 21:59h, 24 maj Svara

    Hej, älskar er podd! Tack för att ni delar med oss andra. En undran- – har lyssnat i princip på alla avsnitt men önskar att jag kan söka det ni länkar, t ex kria for self love på ett enkelt sätt för jag minns ju inte vilket avsnitt det var länkat från. Ni har lockat mig till att prova kundaliniyoga och har bara börjat upptäcka den. Har gått samayoga och den yogan saknar jag men finns inte här i Linköping tyvärr.

    Mvh Karin

    • Cecilia Humble
      Posted at 08:52h, 07 juni Svara

      Hej Karin!
      Vad roligt att du gillar podden! Tack!
      Och vad härligt att du upptäcker flera yogaformer!
      Vilken bra input – vet faktiskt inte i skrivande stund hur vi ska ordna det. En annan lyssnare föreslog att vi ska göra transkriberingar av podden och det kanske kan vara en väg att gå. Vi håller också på att få till YouTube så det kan bli ett annat sätt. Vi får återkomma med detta. Men hur det än är nu så har du kriyan här: https://www.3ho.org/3ho-lifestyle/authentic-relationships/yogi-bhajan-love/kundalini-yoga-creating-self-love
      Massor av värme, ljus och energi/Cecilia

Post A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.